"ברוך המבדיל..." - על גבולות השבת וגבולות בחיים | פנים

"ברוך המבדיל..." - על גבולות השבת וגבולות בחיים

תיאור: 

 

ההבדלה היא ברכה יהודית המודה על קיומם של גבולות בעולמנו. עם צאת השבת נערך טקס ה"הבדלה". טקס זה תפקידו להבדיל, כלומר לשים גבול, בין השבת לבין ימות החול. הטקס מסמן  סיומו של דבר אחד ותחילתו של דבר אחר ממש כפי שגבול מדיני מסמל את ההפרדה בין שטח של מדינה אחת ושטחה של המדינה הסמוכה לה. במפגש ננסה לעמוד על תפקידם של ההבדלות והגבולות בחיינו. נחשוב האם הם נחוצים לנו, מה היה קורה בעולם ללא גבולות ומתי אנחנו רוצים לפעמים לבטל את ההבדלה ולפרוץ את הגבול.

 

1. הצעות לפעילות פתיחה

  • - משחק "חתול ועכבר": מוציאים שלושה מתנדבים מהחדר, כל שאר המשתתפים עומדים במעגל ומחזיקים ידיים. מכניסים את המתנדבים אחד אחד. כל אחד בתורו יעמוד במרכז המעגל וינסה למצוא דרך לצאת החוצה. לאחר המשחק נשאל: איך הייתה התחושה להיות בפנים? איך הייתה התחושה להיות בחוץ? איך אני מרגיש כשאני מציב גבול למישהו אחר? איך אני מרגיש כשמציבים לי גבול? מתי אנחנו נתקלים בגבולות? כיצד אנו מתמודדים עם גבולות שמציבים לנו?  

  • - פעילות חוץ: נצא למרחב הפתוח (במתחם הכניסה  לבית הספר / בחצר וכד') נחלק לתלמידים דפים ועפרונות. כעת נבקש מהם להתבונן סביבם ולחפש בנוף גבולות  מסוגים שונים. נבקש מהם לצייר את הגבול או ביטויו על הדף. לאחר מכן כל אחד ישתף בגבול שבחר לצייר ויסביר מה זה גבול בשבילו (סוגי גבולות: גבול חוצץ ומפריד לחלוטין/גבול מחבר שמאפשר חיים בצוותא, גבול פרוץ/מבוצר, גבול נראה/בלתי-נראה וכו'; תחושות ביחס לגבולות: חופש, אחריות, איום, אדישות, סקרנות, תקיעות וכו').

 

2. גבולות - מקור ודיון

הציגו בפני הכיתה את ברכת ההבדלה:

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם. הַמַּבְדִּיל בֵּין קֹדֶשׁ לְחֹל, בֵּין אוֹר לְחֹשֶׁךְ, בֵּין יִשְׂרָאֵל לָעַמִּים, בֵּין יוֹם הַשְּׁבִיעִי לְשֵׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה. בָּרוּךְ אַתָּה ה' הַמַבְדִּיל בֵּין קֹדֶשׁ לְחֹל.

הציגו את ההקשר ותנו רקע בסיסי אודות טקס ההבדלה  שנערך בצאת השבת ומבדיל בינה לבין שאר ימות השבוע. הזמינו את הכיתה לדיון על גבולות המבדילים את השבת מימים אחריםו וגבולות בחייהם הפרטיים.

  • - האם "גבול" ו"הבדלה"  הם מושגים חיוביים או שליליים בעיניכם?

  • - אילו גבולות והבדלים יש בין יום השבת לשאר הימים?

  • - בהמשך לדיון הקודם בסוגי הגבולות ובתחושות שלנו ביחס לגבולות מסוגים שונים, האם אותו סוג גבול / אותן תחושות קיימים אצלכם ביחס לשבת?

  • - הסבירו איך אתם מרגישים בצאת השבת?

  • - האם הייתם רוצים לבטל את הגבול וההבדל בין השבת לשאר הימים? מדוע?

  • - מה תפקיד הגבול שבין ימות השבוע לשבת? האם אנחנו צריכים אותו, מה הוא מעניק לנו?

  • - הצעה לסיכום: ניתן לסיים בתרגיל חשיבה או כתיבה, החוזר לברכת ההבדלה: "הַמַּבְדִּיל בֵּין קֹדֶשׁ לְחֹל, בֵּין אוֹר לְחֹשֶׁךְ, בֵּין יִשְׂרָאֵל לָעַמִּים, בֵּין יוֹם הַשְּׁבִיעִי לְשֵׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה" ולבקש מכל תלמיד/ה להוסיף עוד ביטוי של הבדלה שמשמעותי עבורם (בין יום משפחתי לימי לימודים, בין יום חופשי לימי מסגרת, וכו') או לחלופין איזה הבדל הם מאחלים לעצמם שיחול בין השבוע שחלף לשבוע החדש העומד בפניהם.

שם הארגון: 
בינ"ה
Media: 

הארגונים שלנו