יום מנוחה במדינת ישראל | פנים

יום מנוחה במדינת ישראל

תיאור: 

מדי פעם אנחנו מרגישים שאנחנו חייבים לנוח. אבל מה צריך לקרות כדי שנוכל לנוח? היחידה מוקדשת לשבת שהיא יום המנוחה הרשמי במדינת ישראל. במוקד הפעילות עומד החוק המעגן את הזכות שיש לכל העובדים לנוח יום בשבוע, נעיין בו ונחשוב יחד: איזה אופי צריך להיות ליום השבת במדינה שלנו?

 

1.חוק עבודה ומנוחה - קריאה ודיון קצר

חוק שעות עבודה ומנוחה, תשי"א ─ 1951

סעיף 7. (א)  לפחות שלושים ושש שעות רצופות לשבוע הן המנוחה השבועית של העובד.

           (ב)  המנוחה השבועית תכלול ─

(1)   לגבי יהודי ─ את יום השבת;

(2)   לגבי מי שאינו יהודי ─ את יום השבת או את יום הראשון או את היום הששי בשבוע, הכל לפי המקובל עליו כיום המנוחה השבועית שלו.

 

הציגו לתלמידים את החוק ונהלו דיון קצר להבנת החוק:

  • -כמה זמן צריך לנוח לפי החוק? מי זכאי למנוחה ומתי?

  • -ניתן לפתח קומה נוספת בדיון באמצעות הצגת הפסוק: "וְיוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבָּת לה' אֱלֹהֶיךָ לֹא תַעֲשֶׂה כָל מְלָאכָה אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ וּבְהֶמְתֶּךָ וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ" (שמות, פרק כ, פסוק י), והשוואה בין הפסוק לחוק: מה משותף להם? מה ההבדלים ביניהם?

 

2.פעילות חשיבה בקבוצות

בישראל השבת מאוד מורגשת במרחב הציבורי. דמיינו שעליכם לקבל כעת הכרעה ולהגדיר את אופי השבת במקומות הציבוריים של המגזר היהודי בישראל. חלקו את הכיתה לקבוצות של 3-4 תלמידים וחלקו לכל קבוצה דף עם שאלות למילוי, כל קבוצה תקבל שאלות בתחום מסוים. עודדו את התלמידים לחשוב על נימוקים לכאן ולכאן, לדון בהם ולהכריע ביניהם.

נושאים לדפי העבודה והדיון:

  • -פתיחת עסקים ומקומות בילוי בשבת: האם יש להתיר פתיחת חנויות בשבת? מסעדות? מקומות בילוי? האם יש להבדיל בין מרכזי תרבות כגון בתי קולנוע וגני חיות לבין מקומות מסחר כגון בנקים ומרכזי קניות? התחשבו במשמעות התרבותית והכלכלית של פתיחת מקומות בילוי ומקומות מסחר, וכן באנשים שיידרשו לעבוד בהם: איך אפשר להבטיח שבתי העסק האלה לא יַפְלו עובדים שלא ירצו לעבוד בשבת?

  • -העסקת עובדים בשבת: האם יש לאפשר למי שמעוניין בכך לעבוד בשבת? האם יש להתחשב בעובדים שאינם רוצים לעבוד בשבת, וכיצד? חשבו על נימוקים בעד ונימוקים נגד התחשבות במי שמעוניין לעבוד בשבת, ומי שמסרב לעבוד בשבת. האם יש הבדל בין סוגים שונים של עבודות (מלצרים, רופאים, מגישי טלוויזיה, שוטרים וכו')? מה ההבדל? בידי מי האחריות להחליט אם אדם יעבוד בשבת או לא יעבוד בשבת? האם ראוי שהמדינה תכריח אנשים מסוימים לעבוד בשבת? האם ראוי לתת לכל מי שמעוניין בכך לעבוד בשבת?

  • -תחבורה בשבת: האם יש להפעיל תחבורה ציבורית בשבת? כיצד  משפיעה השבתת התחבורה הציבורית בשבת על אלה שאינם נוהגים ברכב פרטי ותלויים בתחבורה הציבורית כמו בני נוער, קשישים, תושבים שאינם יהודים? כיצד  תשפיע הפעלת תחבורה ציבורית בשבת על מנוחת השבת של חילונים ושל דתיים כאחת? מי מרוויח מהפעלת תחבורה ציבורית? מי מפסיד? האם יש הבדלים בין סוגים שונים של תחבורה ציבורית (אוטובוסים עירוניים, בין-עירוניים, מוניות, מוניות שירות וכו')?

  • -פעילויות ספורט ופעילויות אחרות בשבת: האם יש להתיר לבתי הספר המעוניינים בכך ללמד בשבת? חשבו על נימוקים תומכים ונימוקים השוללים אפשרות זו. האם יש להתיר קיום משחקים ותחרויות ספורט בשבת? חשבו על נימוקים בעד ונימוקים נגד קיום משחקי ספורט בשבת. נסו לחשוב האם יש פעילויות שאין זה ראוי שיתקיימו במדינת ישראל בשבת? מדוע?

  • -טיסות ב"אל-על" בשבת: האם על חברת אל-על, חברת התעופה הלאומית של ישראל, לטוס בשבת? האם ראוי להשבית את כל פעילויות נמל התעופה בשבת?  הביאו נימוקים מחייבים ושוללים. השוו בין פעילות נמל התעופה לבין פעילות התחבורה הציבורית בערים הגדולות בישראל - במה הפעילות בתחומי התחבורה הללו דומה, ובמה היא שונה? האם דינם שווה?

  • -פעילויות תרבות בשבת: האם יש לעודד פעילויות תרבות מיוחדות בשבת? הביאו נימוקים לכאן ולכאן. חשבו על הפעילויות התרבותיות להלן ודונו בכל אחת מהן בפני עצמה: תכניות טלוויזיה על פרשת השבוע, שירה בציבור, מופעי תאטרון ומחול, טיולים מאורגנים, פעילויות לנוער ולילדים. האם יש הבדל בין הפעילויות השונות? מהו?

 

3.דיון

כנסו את הכיתה חזרה למליאה ודונו בהצעות השונות של שהועלו בדיונים הקבוצתיים. הצעות לשאלות לדיון משותף:

  • -באילו מתחים נתקלתם בדיון שלכם?

  • -האם הצלחתם להגיע להכרעה? אם כן, מהי הכרעתכם וכיצד הגעתם אליה? אם לא, מדוע לדעתכם לא הצלחתם?

  • -מהם השיקולים שחשוב להעלותם בעיצוב  המרחב הציבורי במדינה?

  • -האם ההצעות שלכם מבטאות את זהותה היהודית של המדינה? אם כן, כיצד? אם לא, מה זה מעיד על החשיבות שאתם מייחסים  לזהות היהודית של המדינה?

שם הארגון: 
תל״י
Media: 

הארגונים שלנו