שבת ישראלית - מה זה? | פנים

שבת ישראלית - מה זה?

תיאור: 

מערך לכיתות ז-ט

תכנית מארג - כל ישראל חברים

 

השבת בישראל משותפת לכולם. אבל השותפות הזו לא תמיד יוצרת קרבה והרמוניה, לעתים היא מעלה מתחים. ביחידה זו נכיר קשת של התייחסויות לפניה המגוונים של השבת במרחב הציבורי. במרכז הדיון יעמוד הקמפיין הפרסומי "שישי ישראלי" והתגובות שהוא עורר בחברה. נשאל את עצמנו כיצד אנחנו מתייחסים לעמדות השונות בנושא זה, ומהי עבורנו שבת ישראלית?

 

1.פעילות פתיחה

ערכו משאל קצר בכיתה בשני שלבים: בשלב הראשון, שאלו מהי "השבת הישראלית" שלכם? (מה בולט בה? כיצד תוכלו להגדיר אותה?), בשלב השני שאלו כיצד לדעתכם צריכה השבת להיראות במרחב הציבורי הישראלי ? רצוי לכתוב על הלוח מילות מפתח מתוך תשובות התלמידים.

 

2.הצגת הסרטון ו/או התמונות לתלמידים

הציגו בפני התלמידים את הפרסומות מקמפיין "שישי ישראלי": סרטון (בקישור זה) וכרזות (בקישור זה). מומלץ להציג הן את הסרטון והן את הכרזות, אך ניתן להסתפק רק באחד מהם.

נתחו בקצרה את הפרסומות יחד עם התלמידים, ועמדו על המרכיבים המרכזיים בהן: אילו סמלים מופיעים בפרסומות? מה מייצג את השבת? מה עומד כנגדה?

 

3.דיון בתגובות לקמפיין

הציגו בפני התלמידים מבחר מהתגובות לקמפיין כפי שהופיעו ברשת. (כתבו אותן על הלוח או הדפיסו וחלקו עותק לכל תלמיד/ה):

  • -"פרשת השבוע מפי סבא רגע משפחתי. אבי הגיע מהודו, שם אביו וסבו היו חזנים שומרי מצוות ומשם המסורת של פרשת השבוע. גם בהודו הרחוקה היו מתקבצים כל היהודים בשכונה לדברי חכמה. כל שבת מתקבצים כל הילדים והנכדים אצל סבתא וסבא. סבא מספר את פרשת השבוע נותן משל ודברי מוסר, שרים שירי שבת, הילדים משתתפים ומקבלים הפתעות וזמן איכות משפחתי מהנה."

  • -"ואם ה'ביחד' הוא ללא כיפה, ומרימים את הכוס לחיים ולא קידוש אז זה כבר לא שישי ישראלי?!?! פשוט חוצפה לנכס את השישי המשפחתי לדת!!! נמאסתם כבר עם המסר הפוגעני שלכם!!!! תלמדו קצת היסטוריה - שישי ישראלי הוא קודם כל חילוני!"

  • -"שישי בערב, הינו שבת קודש! מקדשים את השבת ביחד! גאווה יהודית! לא להתבייש במורשת היהודית."

  • -"שבת שלום לפני כניסת שבת תפילה ליד נרות קודש"

  • -"מקדשים את ה'ביחד' - נוסעים להורים בשבת, כדי שיראו את הנכדים. מצוות כיבוד אב, המצווה החשובה ביותר."

 

בקשו מהתלמידים למיין (לבד, בקבוצות, או כל הכיתה יחד) את סוגי התגובות -  לפי טיעונים המצדדים באמירה וטיעונים השוללים אותה. אפשר ליצור על הלוח טבלה ממיינת בשתי עמודות שכותרתן: (1) ביטויים של שבת יהודית שמופיעים בתגובות הקוראים, (2) ביטויים של שבת אזרחית-דמוקרטית.

לפני העבודה בקבוצות, ודאו יחד עם הכיתה מה הכוונה בהגדרות הנפרדות: "יהודית" מול "אזרחית-דמוקרטית".

 

שאלות לדיון:

  • -חלק מהמגיבים התרגזו למקרא המודעות. מה כל כך הרגיז אותם? האם אתם מזדהים עם הכעס? האם הייתם נשארים אדישים למקרא השלטים?

  • -האם יש סתירה בין התגובות השונות? האם יכולה להיות נקודת מפגש בין הגישות?

  • -כיצד אתם מפרשים את המילה "קידוש" ואת הסמלים כיפה, חלה ונרות שבשלטים? האם ההקשר הדתי הכרחי בסמלים אלו?

  • -מדוע אין מחלוקת והתלהמות כאשר ניצבים בצדי הדרכים שלטים המורים על נהיגה בטוחה או על זיהום אוויר  לעומת שלטים מהסוג הזה?

  • -מוצע לסיים בפעילות יצירה קצרה: הֱיוּ אתם היועצים לחברת הניהול של חברת נתיבי איילון: מה תכתבו להם? מה תציעו להם לעשות? האם להוריד את השלטים לגמרי? האם להשמיט מילה אחת? האם למחוק כל סמל/סממן יהודי מהשלטים? האם הייתם מציעים להוסיף מילה/ים? עצבו שלט פרי יצירתכם (לבד או בקבוצות קטנות) שיוצב בנתיבי איילון ובו יופיע המסר של קבוצתכם אודות השבת. תלו את השלט ברחבי החדר והביטו על השלטים שהכינו השאר.

 

"ברוך המבדיל..." - על גבולות השבת וגבולות בחיים

בינ"ה

 

ההבדלה היא ברכה יהודית המודה על קיומם של גבולות בעולמנו. עם צאת השבת נערך טקס ה"הבדלה". טקס זה תפקידו להבדיל, כלומר לשים גבול, בין השבת לבין ימות החול. הטקס מסמן  סיומו של דבר אחד ותחילתו של דבר אחר ממש כפי שגבול מדיני מסמל את ההפרדה בין שטח של מדינה אחת ושטחה של המדינה הסמוכה לה. במפגש ננסה לעמוד על תפקידם של ההבדלות והגבולות בחיינו. נחשוב האם הם נחוצים לנו, מה היה קורה בעולם ללא גבולות ומתי אנחנו רוצים לפעמים לבטל את ההבדלה ולפרוץ את הגבול.

 

1.הצעות לפעילות פתיחה

  • -משחק "חתול ועכבר": מוציאים שלושה מתנדבים מהחדר, כל שאר המשתתפים עומדים במעגל ומחזיקים ידיים. מכניסים את המתנדבים אחד אחד. כל אחד בתורו יעמוד במרכז המעגל וינסה למצוא דרך לצאת החוצה. לאחר המשחק נשאל: איך הייתה התחושה להיות בפנים? איך הייתה התחושה להיות בחוץ? איך אני מרגיש כשאני מציב גבול למישהו אחר? איך אני מרגיש כשמציבים לי גבול? מתי אנחנו נתקלים בגבולות? כיצד אנו מתמודדים עם גבולות שמציבים לנו?  

  • -פעילות חוץ: נצא למרחב הפתוח (במתחם הכניסה  לבית הספר / בחצר וכד') נחלק לתלמידים דפים ועפרונות. כעת נבקש מהם להתבונן סביבם ולחפש בנוף גבולות  מסוגים שונים. נבקש מהם לצייר את הגבול או ביטויו על הדף. לאחר מכן כל אחד ישתף בגבול שבחר לצייר ויסביר מה זה גבול בשבילו (סוגי גבולות: גבול חוצץ ומפריד לחלוטין/גבול מחבר שמאפשר חיים בצוותא, גבול פרוץ/מבוצר, גבול נראה/בלתי-נראה וכו'; תחושות ביחס לגבולות: חופש, אחריות, איום, אדישות, סקרנות, תקיעות וכו').

 

2.גבולות - מקור ודיון

הציגו בפני הכיתה את ברכת ההבדלה:

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם. הַמַּבְדִּיל בֵּין קֹדֶשׁ לְחֹל, בֵּין אוֹר לְחֹשֶׁךְ, בֵּין יִשְׂרָאֵל לָעַמִּים, בֵּין יוֹם הַשְּׁבִיעִי לְשֵׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה. בָּרוּךְ אַתָּה ה' הַמַבְדִּיל בֵּין קֹדֶשׁ לְחֹל.

הציגו את ההקשר ותנו רקע בסיסי אודות טקס ההבדלה  שנערך בצאת השבת ומבדיל בינה לבין שאר ימות השבוע. הזמינו את הכיתה לדיון על גבולות המבדילים את השבת מימים אחריםו וגבולות בחייהם הפרטיים.

  • -האם "גבול" ו"הבדלה"  הם מושגים חיוביים או שליליים בעיניכם?

  • -אילו גבולות והבדלים יש בין יום השבת לשאר הימים?

  • -בהמשך לדיון הקודם בסוגי הגבולות ובתחושות שלנו ביחס לגבולות מסוגים שונים, האם אותו סוג גבול / אותן תחושות קיימים אצלכם ביחס לשבת?

  • -הסבירו איך אתם מרגישים בצאת השבת?

  • -האם הייתם רוצים לבטל את הגבול וההבדל בין השבת לשאר הימים? מדוע?

  • -מה תפקיד הגבול שבין ימות השבוע לשבת? האם אנחנו צריכים אותו, מה הוא מעניק לנו?

  • -הצעה לסיכום: ניתן לסיים בתרגיל חשיבה או כתיבה, החוזר לברכת ההבדלה: "הַמַּבְדִּיל בֵּין קֹדֶשׁ לְחֹל, בֵּין אוֹר לְחֹשֶׁךְ, בֵּין יִשְׂרָאֵל לָעַמִּים, בֵּין יוֹם הַשְּׁבִיעִי לְשֵׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה" ולבקש מכל תלמיד/ה להוסיף עוד ביטוי של הבדלה שמשמעותי עבורם (בין יום משפחתי לימי לימודים, בין יום חופשי לימי מסגרת, וכו') או לחלופין איזה הבדל הם מאחלים לעצמם שיחול בין השבוע שחלף לשבוע החדש העומד בפניהם.

שם הארגון: 
מארג
Media: 

הארגונים שלנו