תוכניות חינוכיות לבית הספר היסודי | פנים

תוכניות חינוכיות לבית הספר היסודי

// שירה בציבור קהילתית מוזיקלית לשכבת א' וקהילת בית הספר //

אין כמו שירה בציבור בכדי לקרב, לחבר ולשמח! פעילות שיא מוזיקלית, מלמדת ומשעשעת אשר מאפשרת לתלמידים להתחבר באופן חווייתי ל"פסקול היהודי-ישראלי", לערכים ולסיפורים שבבסיסו ויחד עם זאת, להתחבר לקהילת השכבה ובית הספר אליו זה עתה נכנסו.

// ליל סדר קהילתי מוזיקלי לכיתות בית הספר היסודי //

תוכנית תרבות יהודית- ישראלית שמה את חג הפסח כחג מרכזי בתהליך החינוכי של כיתות א'. פסח הינו אחד מן החגים ששמירתם היא עדיין מסורת משפחתית וחברתית חשובה. עם זאת, לעיתים, עלול ליל הסדר להישאר בגדר טקסיות ריקה מתוכן שאינה מצליחה לקיים את הדיבר הבסיסי- "והגדת לבנך ביום ההוא", העברת הסיפור של עמנו באופן משמעותי מדור לדור.

הערב מלווה במוזיקה חיה שתבוצע בידי הרכב מוזיקלי של תופים, גיטרה, קלידים, שירה והנחייה סוחפת ומלאת הומור שמדברת לילדים והורים כאחד.

// "מה נשתנה"- בית מדרש בין דורי לחג הפסח לכיתות א' //

הזמנה למפגש חוויתי ואינטימי בין התלמידים והוריהם, הכולל משחק, תחרות ויצירה, בו יבחנו יחד מה השתנה מאז ילדות הסבים וההורים ועד היום.

לצד ההעמקה בארבע הקושיות המוכרות מן ההגדה, תתבצע בבית מדרש זה בחינה משותפת של השינוי בין ילדות ההורים לזו של ילדיהם, כמו גם של קווי הדמיון בין הדורות השונים במשפחתם. המפגש הבין דורי יכול להוות אירוע שיא חגיגי ומסכם ללימוד הכיתתי אודות חג הפסח, כמו גם רעיון לתוכן נוסף אותו יוכלו התלמידים והוריהם לשלב בסדרים המשפחתיים.

// ODT מעגלי חיים וחברה: שייכות למשפחה וקהילה - סדנה בין דורית לכיתות ב' //

במהלך השנה, למדו הילדים על כיבוד הורים וחשיבות התא המשפחתי ממספר זוויות שונות. בסדנה זו ננסה לבחון את הנושא של יחסי אחים דרך המבט הכולל על המשפחה כתא המכיל דמויות שונות בעלות צרכים משתנים. ה-odt מאפשר חוויה משמעותית, בעקבותיה נוצר שיח פתוח באווירה אחרת, מתוך הביטחון והאינטימיות בין ההורה לילד/ה.

// עץ חרוב משפחתי: "כשם שנטעו אבותי לי כך אטע אני לבני"- פעילות לכיתות ב' //

פעילות זו מיועדת למפגש משותף של הורים וילדים. העבודה המשותפת של הורים וילדים והעיסוק בסוגיות משפחתיות תורמת רבות לקשר שבין ההורים לילדיהם. השיח, שאינו מתאפשר בדרך כלל סביב סוגיות היום יום יכול לפתוח ערוץ תקשורת חדש ומשמעותי בניהם וכמובן לחברם אל התרבות היהודית ישראלית היהודיים.

// ירושלים שלי : "על גבולות ונקודות מפגש" – סיור לכיתות ג׳ //

בסיור נחווה את ירושלים במראה עיניים ודרך סיפוריה המיוחדים. נתמקד בשאלת קיומה של החומה במרכז ירושלים, נלמד על החומות השונות שהיו בעיר ונפגוש, דרך סיור תיאטרלי, אנשים שגרו בתוכן או שפרצו אותן.

// "מתקנים ביחד" בליל שבועות – פעילות לכיתות ד' //

בליל שבועות בכל רחבי הארץ והעולם נפגשות קהילות יהודיות רבות ל"תיקון" ליל שבועות בו יושבים יחד ולומדים תורה. ב"מתקנים ביחד" נפגש הורים וילדים ל"תיקון" קצת אחר, בו נעמיק במושג ה"תיקון" ונתאים את תיקון ליל שבועות לתקופתנו. יחד, נחשוב מה אנו רוצים אנחנו לתקן בעולמנו. את המפגש החגיגי ניתן לסיים בהופעה של הרכב בינ"ה שתימשך אל תוך הלילה ותהיה גם היא מורכבת משירי "תיקון".

"ואני תפילתי?!" – פעילות לכיתות ה' //

תפילה הינה טקס יהודי משמעותי המתקיים זה מאות בשנים, טקס שיכול להוות מפגש אישי ופרטי של האדם עם עצמו ועם אלוהיו. כיום, מהווה התפילה אקט "דתי" ולפיכך אנשים לעיתים נמנעים ממנה או לחילופין מרגישים בה כאורחים. מטרתו של מפגש זה היא להפוך את התפילה לאקטואלית לכל אחד מן היושבים בחדר. במפגש נתבונן בתפילה ובמהותה, ננסה לרדת לעומק רבדיה ולמצוא את המשמעויות הרלוונטיות אל חיינו היום יומיים. מתוך שיחה זו נכתוב וניצור תפילות אישיות שימשיכו ללוות אותנו.

// מתחברות – סדנא לאימהות ובנות בכיתות ו' //

תכנית ׳מתחברות׳ הינה תכנית לאימהות ובנות בשנת בת המצווה שלהן. מטרתה של התכנית היא העצמה אישית לבנות והתמודדות עם האתגרים העומדים בפניהן בגיל ההתבגרות, מתוך הכרה בכוחותיהן האישיים ומתוך חיבור למקורות יהודיים ולהיסטוריה היהודית והמשפחתית שלהן. השיחה בין המשתתפות בתכנית שזורה בשתי מתודות עיקריות. הראשונה הינה לימוד בית מדרשי של סיפורים שונים מן המקורות היהודיים והשנייה הינה אמנות ויצירה. התכנית מורכבת מארבעה עד שמונה מפגשים ויכולה גם להכיל סמינר באמצעה או בסיומה.

הארגונים שלנו